Caroline og stomi-myterne

”Det er kun gamle mennesker, der har stomiposer.” ”Du kan ikke lave sport med en stomi.” ”Du kan aldrig svømme igen, hvis du har fået en stomi.”

Sådan lyder nogle af de velkendte myter omkring stomi, som Caroline Kjær Poulsen tilbage i 2015 var med til at bryde eller ”buste”, som det hedder på engelsk.

Som helt ny kommunikationspraktikant i medicovirksomheden Coloplast blev hun nemlig sat til at styre kampagnen #MythMonday, der skulle nå ud til både stomister, folk med inkontinens, sundhedspersonale og mange andre mennesker i en lang række forskellige lande.

It's Monday and we're busting another common myth about having a stoma! #MythMonday #ostomy #stoma pic.twitter.com/fBd681v4V8

— Coloplast UK (@Coloplast_UK) 18. april 2016

Kampagnen skulle blandt andet forsøge at rykke ved de fordomme, som mange stomister ofte løber ind i eller selv tænker over, når de står over for en stomioperation. Og derfor følte Caroline, at hun på én og samme tid var den alt for uerfarne – men også helt oplagte – person til opgaven:

- Jeg har ikke selv en stomi, og det var den allerførste opgave, jeg fik. Så jeg vidste jo ikke så meget om det, inden jeg skulle til at snakke med produktansvarlige og sygeplejersker fra de forskellige forretningsområder, og et eller andet sted havde jeg jo også selv en række fordomme. På den anden side kunne jeg jo bringe mine fordomme i spil, så det var de helt oplagte og ”ægte” myter, der kom i spil.

Læs også: Sygeplejerskestuderende: viden om stomi-livet skal være visuel

Lanceret i USA og Storbritannien

For eksempel kom det bag på Caroline, at man sagtens kan blive gravid, selvom man har en stomi. Og efterhånden som hun lærte mere og mere og selv fik ”busted” fordomme som denne, blev hun også mere og mere opsat på at få myterne skudt i jorden:

- Jeg føler virkelig, at der var brug for sådan en kampagne, og det var utroligt meningsfuldt at være med til. Det er så vigtigt at få fjernet det tabu, der er, så man kan få snakket om og ændret myterne og fortalt, at folk med intime sundhedsbehov ikke er hæmmet, men kan stort set alt, når bare man tager sig af de behov.

Hele 16 myter fik Caroline samlet sammen, hvoraf nogle af dem også handlede om kontinens. Hun fik arrangeret grafik og tekst, der kunne bruges på både Facebook, Twitter og LinkedIn, og så blev kampagnen ellers lanceret på Coloplasts største markeder: Storbritannien og USA samt en række andre lande, hvor de lokale afdelinger kunne bruge de myter, der passede i deres land hver mandag i en række uger på de sociale medier.

Kampagnen nåede ud til i alt titusindvis af mennesker i de otte lande. En forrygende faglig praktikstart for en ung praktikant, men for Caroline var det vigtigste dog den respons, hun mødte, når hun talte med folk, som kampagnen nåede ud til:

- Det var så positivt, det jeg hørte. Folk både med og uden stomi sagde, at det var så vigtigt, vi satte det på dagsordenen, og sundhedspersonalet var glade, fordi de fik nogle umiddelbare input til, hvad pårørende og andre typisk havde af fordomme. Og personligt blev jeg særligt glad, da jeg snakkede med den engelske stomist og blogger Thaila Skye, der sagde, at vi virkelig havde fat i noget. Det var vigtigt, for så vidste jeg, at vi var i gang med at skubbe til tabuet.